Freek Heijbroek, oud-conservator Rijksmuseum, en Kasper van Ommen, medewerker Bijzondere Collecties van de Universitaire Bibliotheken Leiden, gaven een bevlogen inleiding op de tentoonstelling De bijzondere band. Art nouveau-boeken van Dijsselhof, Lion Cachet en Nieuwenhuis. Zij vertelden over het onderzoek dat eraan voorafging, de gebruikte naslagwerken en hun aanvullingen daarop. Het vermoeden is dat er nog meer onbekend Nieuwe Kunst of art nouveau materiaal te vinden is in bibliotheken.
Daarna leidden ze ons langs het werk van de drie pioniers van de art nouveau in Nederland en gingen ze dieper in op hun kenmerkende stijlen en technieken.
Houtsnede-vignetten ontworpen door Dijsselhof liggen opengeslagen in een zeer zeldzame ornamentencatalogus (slechts 6 exemplaren ter wereld bekend!) door Scheltema & Holkema uitgegeven in Amsterdam in 1922-23. En een prominente plek heeft natuurlijk het door Dijsselhof ontworpen en met de hand ingekleurde exemplaar van Kunst en Samenleving (1894) gekregen.
Van Lion Cachet zijn er onder meer prachtbanden te zien van batik op perkament, veelal afkomstig uit de collectie van het Koninklijk Huis Archief, en een palissanderhouten pronkkastje met albums speciaal in 1904 gemaakt voor Prins Hendrik.
Nieuwenhuis maakte veelvuldig gebruik van de lithografische techniek. Hij werkte bijna twee jaar aan een luxe-editie van de Gedichten van Jacques Perk, waarvoor wel vijftig stenen werden betekend, die op de handpers werden afgedrukt. Toen de uitgave eenmaal op de markt was gebracht, werden de lithostenen afgeslepen, zodat een herdruk niet meer mogelijk was.
De tentoonstelling is nog tot en met 23 juni te bezoeken en is zeer de moeite waard. Achtergrondartikelen zijn te lezen in een speciaal nummer van De Boekenwereld 35 (2019).